Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en op
alle gesloten overeenkomsten.
Van het in deze algemene voorwaarden bepaalde kan uitsluitend worden
afgeweken indien dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen. In
dat geval blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden
onverkort van kracht. De overeengekomen afwijkingen gelden alleen voor
de overeenkomst waarbij die afwijking is overeengekomen.
Naast deze algemene voorwaarden kunnen, indien schriftelijk aangegeven
aanvullende voorwaarden van toepassing zijn op bepaalde diensten.
Mochten er tussen de aanvullende voorwaarden en deze algemene
voorwaarden verschillen bestaan, dan gelden de bepalingen uit de
aanvullende voorwaarden boven deze algemene voorwaarden, tenzij
schriftelijk anders is bepaald.
Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is, wordt
vernietigd of anderszins buiten toepassing wordt verklaard, dan blijven
de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht,
en zullen partijen in plaats van de nietige, vernietigde of buiten
toepassing verklaarde bepaling een bepaling ter vervanging overeenkomen,
waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige,
vernietigde cq. buiten toepassing verklaarde bepaling in acht worden
genomen.
Indien de algemene voorwaarden eenmaal van toepassing zijn, zijn zij ook
zonder nadere van toepassing verklaring van toepassing op nieuwe
overeenkomsten tussen partijen, tenzij anders wordt overeengekomen.
Algemene voorwaarden die door de opdrachtgever worden gehanteerd, zijn
niet van toepassing tenzij hiermee schriftelijk is ingestemd. Onder
‘opdrachtgever ‘ wordt verstaan iedere natuurlijke persoon of
rechtspersoon die met mij in een contractuele relatie staat of komt te
staan.
Professional Organizer is bevoegd bij de uitvoering van overeenkomsten,
naar eigen inzicht, gebruik te maken van (diensten of producten van )
derden. Ook in die situatie gelden deze algemene voorwaarden.
Artikel 2 - Offertes en overeenkomsten
Offertes en prijzen zijn vrijblijvend en hebben een geldigheidsduur van
30 dagen, tenzij schriftelijk anders is aangegeven. Offertes en prijzen
zijn gebaseerd op de door de opdrachtgever geuite wensen. De offerte
omvat een omschrijving van de te verrichten diensten.
De offerte geeft inzicht in de wijze waarop de prijs tot stand is
gekomen; op basis van een uurtarief of op basis van een vaste
overeengekomen prijs. Indien geen vaste prijs is overeengekomen worden
de prijsfactoren (uurtarief, bestede tijd, eventuele inzet van
materialen en/ of apparaten, etc.) benoemd en wordt na afloop van de
opdracht door mij gespecificeerd hoeveel uren, materialen en/of
apparaten zijn ingezet. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan een
maand zullen de verschuldigde kosten periodiek in rekening worden
gebracht.
Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, vergoedt opdrachtgever de
voorbereidingskosten (waaronder de kosten van een intakegesprek ) aan
mij in geval zij geen opdracht tot het verrichten van diensten
verstrekt.
Afspraken en/of consulten met mij kunnen door de opdrachtgever tot 48
uur voor aanvang van de afspraak en/of consult kosteloos worden
geannuleerd. Wordt binnen die termijn geannuleerd, dan worden de
volledige kosten bij de opdrachtgever in rekening gebracht.
Afspraken kunnen door mij steeds worden geannuleerd in geval van ziekte,
arbeidsongeschiktheid en/of andere omstandigheden die mij verhindert de
opdracht uit te voeren. Annulering door mij geeft de opdrachtgever geen
recht op schadevergoeding.
Een overeenkomst komt tot stand op het moment dat een
opdrachtbevestiging door mij, op welke wijze dan ook, aan de
opdrachtgever is overhandigd of indien de opdrachtgever overduidelijk
met de offerte instemt, dan wel toelaat dat met de uitvoering van de
opdracht wordt begonnen.
Een samengestelde prijsopgave verplicht mij niet tot het verrichten van
een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de in de
offerte vermelde prijs.
Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een
behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten diensten te
wijzigen of uit te breiden, zullen partijen in onderling overleg de
overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen. Eventuele (financiële )
consequenties van deze wijziging worden tussen partijen vastgelegd.
Opdrachtgever en ik komen overeen dat door gebruik te maken van
elektronische communicatievormen een geldige overeenkomst tot stand komt
zodra aan de voorwaarde van 2.6. is voldaan. Het ontbreken van een
gewone handtekening doet niets af aan de verbindende kracht van het
aanbod en de aanvaarding daarvan. De elektronische bestanden van mij
gelden hierbij als een vermoeden van bewijs, e.e.a. voor zover de wet
dat toelaat.
Informatie, mondelinge mededelingen, etc. m.b.t. te verrichten diensten
die telefonisch of via elektronische weg worden verstekt, worden zo
nauwkeurig mogelijk (weer-)gegeven of gedaan. Ik garandeer echter niet
dat alle prijzen, producten en/of diensten volledig met de gegeven
informatie in overeenstemming zijn.
Kennelijke fouten of vergissingen in offertes, opdrachtbevestigingen en
overeenkomsten binden mij niet.
In offertes, opdrachtbevestigingen of overeenkomsten genoemde tijden en
termijnen gelden als indicatie. Opdrachtgever kan daaraan geen rechten
ontlenen. Indien naar het oordeel opdrachtgever sprake is van een fatale
termijn, dient dat uitdrukkelijk schriftelijk tussen partijen te worden
overeengekomen.
Ik ben bij de uitvoering van de overeenkomst vrij te bepalen op welke
wijze de opdracht wordt uitgevoerd
Artikel 3 - Prijzen
Alle prijzen zijn in Euro's en exclusief BTW en inclusief eventuele in
het kader van de uitvoering van de overeenkomst te maken kosten, tenzij
schriftelijk anders is vermeld. Bij prijzen aangeboden aan particulieren
wordt ook de prijs inclusief btw vermeld.
De opdrachtgever is de prijs verschuldigd die ik in mijn offerte of
opdrachtbevestiging (artikel 2.5.) aan haar heeft medegedeeld.
Kennelijke fouten in de prijsopgave kunnen ook na totstandkoming van de
overeenkomst door mij worden gecorrigeerd.
Indien ik en de opdrachtgever overeengekomen zijn dat ik ten behoeve van
de opdrachtgever een overeenkomst sluit met een derde en deze derde
verhoogt haar prijzen, dan ben ik gerechtigd om met onmiddellijke ingang
de nieuw geldende prijzen door de berekenen aan de opdrachtgever.
Artikel 4 - Betaling
Facturen dienen binnen veertien dagen na factuurdatum te zijn voldaan.
Ik ben steeds gerechtigd de totale prijs van een opdracht in delen te
factureren. Door het enkele verstrijken van de betalingstermijn is de
opdrachtgever in verzuim; een ingebrekestelling is niet nodig.
Bij niet(- tijdige) betaling door de opdrachtgever is de opdrachtgever
vanaf de dag waarop de betaling uiterlijk had dienen plaats te vinden
tot aan de dag der algehele voldoening over het openstaande saldo een
rente verschuldigd van 1,5% per maand Een deel van een maand geldt als
volle maand.
Bezwaren tegen de inhoud of hoogte van facturen, schort de
betalingsverplichting van de opdrachtgever niet op.
Ten laste van de opdrachtgever komen tevens alle (buiten)gerechtelijke
kosten, van welke aard dan ook, die ik als gevolg van de niet-nakoming
door de opdrachtgever van diens (betalings-)verplichtingen heeft moeten
maken. De buitengerechtelijke kosten bedragen 15% van de hoofdsom, met
een minimum van € 200,00 exclusief BTW.
In geval van niet-nakoming van de (betalings-)verplichtingen door de
opdrachtgever, ben ik bevoegd de overeenkomst met onmiddellijke ingang
te ontbinden of (verdere) levering van diensten op te schorten tot het
moment waarop de opdrachtgever de (betalings- )verplichtingen volledig
is nagekomen, de betaling van verschuldigde rente en kosten daaronder
begrepen.
De opdrachtgever heeft niet het recht van verrekening, opschorting,
ontbinding wegens tekortkoming en/of vernietiging, tenzij daarin in deze
algemene voorwaarden is voorzien. Ik heb het recht al hetgeen zij, al
dan niet opeisbaar, van de opdrachtgever heeft te vorderen, te
verrekenen.
Artikel 5 - Uitvoering van diensten
De opdrachtgever is gehouden alle door mij verlangde gegevens en
informatie te verstrekken. Daarnaast is de opdrachtgever gehouden alle
overige feiten en omstandigheden die van belang kunnen zijn voor de
correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig te verstrekken aan mij.
De opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van alle aan
mij verstrekte gegevens en informatie.
Indien ik bij de uitvoering van een overeenkomst afhankelijk ben van
door de opdrachtgever te verstrekken informatie, kan de opdrachtgever
mij niet aanspreken op het tekortschieten in de nakoming van haar
verplichtingen, zolang de opdrachtgever niet alle verlangde informatie
heeft verstrekt Eventuele kosten van ( het verkrijgen van ) deze
informatie en/of vanwege de vertraging als gevolg van het niet tijdig
beschikbaar zijn van deze informatie, zijn voor rekening van de
opdrachtgever.
Indien de opdrachtgever constateert of redelijkerwijs kan constateren
dat ik in het verrichten van mijn diensten ben tekortgeschoten, dient
hij dit direct aan mij schriftelijk gemotiveerd kenbaar te maken. Ik zal
in voorkomende gevallen door de opdrachtgever een redelijke termijn
worden gegund om, indien mogelijk, het gebrek te herstellen. Alle kosten
hiervan zijn voor rekening van de opdrachtgever tenzij er sprake is van
aansprakelijkheid van mij zoals bepaald in deze voorwaarden.
Overeenkomsten die tussen mij en de opdrachtgever worden gesloten,
worden aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de overeenkomst anders
voortvloeit of partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
Overeenkomsten die tussen mij en de opdrachtgever worden gesloten en die
betrekking hebben op het periodiek verrichten van diensten voor de
opdrachtgever, worden, tenzij schriftelijke anders is overeengekomen,
aangegaan voor de duur van één jaar.
Ik heb het recht om ieder jaar de prijs voor overeenkomsten zoals
bedoeld in lid 5 te indexeren.
Een overeenkomst als bedoeld in lid 5 die is aangegaan voor bepaalde
tijd, zal telkens stilzwijgend met dezelfde periode worden verlengd,
tenzij één van partijen de overeenkomst schriftelijk opzegt met
inachtneming van een opzegtermijn van drie kalendermaanden voorafgaande
aan het einde van de (verlengde) contractstermijn.
Een overeenkomst als bedoeld in lid 5 die is aangegaan voor onbepaalde
tijd, kan door elk van partijen na goed zakelijk overleg en met opgaaf
van redenen schriftelijke worden opgezegd, waarbij een opzegtermijn van
minimaal drie kalendermaanden in acht dient te worden genomen.
Artikel 6 - Onderzoek, reclame
De door mij verrichte diensten worden geacht volledig te zijn
geaccepteerd en akkoord bevonden door de opdrachtgever indien door de
opdrachtgever niet binnen drie weken na oplevering van de diensten
gemotiveerd wordt aangegeven op welke onderdelen de verrichte diensten
niet naar behoren zijn verricht cq. opgeleverd.
Artikel 7 - Eigendomsvoorbehoud
Alle door mij aan de opdrachtgever geleverde of ter beschikking gestelde
zaken, daaronder eventueel mede begrepen tekeningen, plannen, software,
( elektronische ) bestanden, enz. blijven eigendom van mij totdat de
opdrachtgever alle verplichtingen uit alle met mij gesloten
overeenkomsten is nagekomen.
Artikel 8 - Garantie en aansprakelijkheid
Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, is er steeds
sprake van een inspanningsverplichting van mij jegens de opdrachtgever.
Er kan derhalve geen garantie worden gegeven m.b.t. het resultaat van de
door mij verrichte diensten.
Indien en voor zover er in het kader van de door mij verrichte diensten
zaken worden weggegooid, vernietigd of er anderszins een andere
bestemming aan wordt gegeven, is steeds de opdrachtgever daarvoor
verantwoordelijk. Ik adviseer slechts, doch neemt geen beslissingen.
De door mij verstrekte adviezen zijn vrijblijvend en de opdrachtgever
kan daaraan geen rechten ontlenen.
ik ben niet gehouden tot vergoeding van schade aan de opdrachtgever of
derden, tenzij er aan haar kant sprake is van opzet of grove schuld.
Ik ben niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat ik
ben uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of
onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor mij
kenbaar behoorde te zijn.
Ik erken geen enkele aansprakelijkheid voor indirecte, gevolg- of
bedrijfsschade, gemiste besparingen en winst- of omzetderving.
Indien Ik, om welke reden dan ook, gehouden ben enige schade te
vergoeden, dan is die vergoeding gemaximeerd tot het bedrag van de
factuur m.b.t. de diensten waardoor de schade is veroorzaakt.
De opdrachtgever vrijwaart mij van enige aanspraak die derden ter zake
van de uitvoering van een metmij gesloten overeenkomst tegen mij doen
gelden, voor zover de wet zich er niet tegen verzet dat die schade en
kosten voor rekening van de opdrachtgever komen.
Een grond die aanleiding kan zijn tot een vordering tot
schadevergoeding, dient uiterlijk binnen veertien dagen nadat de
opdrachtgever de schade heeft ontdekt of redelijkerwijs had kunnen
ontdekken, bij mij schriftelijk te zijn gemeld, bij gebreken waarvan het
recht op schadevergoeding vervalt.
Artikel 9 - Overmacht
Ingeval van overmacht ben ik niet gehouden mijn verplichtingen jegens de
opdrachtgever na te komen, respectievelijk wordt de verplichting
opgeschort voor de duur van de overmacht.
Onder overmacht wordt verstaan elke van mijn wil onafhankelijke
omstandigheid waardoor de nakoming van haar verplichtingen jegens de
opdrachtgever geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, wordt
verhinderd of bemoeilijkt. Tot die omstandigheid behoren onder meer
stakingen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een
( telecommunicatie )netwerk of - verbinding of van gebruikte
communicatiesystemen en/ of het op enig moment niet beschikbaar zijn van
medewerkers van mij, niet of niet tijdige leveringen van leveranciers of
andere ingeschakelde derden en het ontbreken van enig via overheidswege
te verkrijgen vergunning.
Indien een periode van overmacht langer dan zes maanden duurt, zijn
partijen gerechtigd de overeenkomst schriftelijk, met inachtneming van
het bepaalde in artikel 5.9 op te zeggen, zonder dat daardoor voor één
der partijen een recht op schadevergoeding ontstaat.
De opdrachtgever is, naast het bepaalde in lid 3, bevoegd de
overeenkomst wegens overmacht te beëindigen.
Artikel 10 - Geheimhouding
Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke
informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit
andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit
door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard
van de informatie.
Ik neem passende technische en organisatorische maatregelen om
persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van
onrechtmatige verwerking. Onder onrechtmatige vormen van verwerking
vallen de aantasting van de gegevens, onbevoegde kennisneming,
wijziging, of verstrekking daarvan.
De maatregelen garanderen een passend beveiligingsniveau. Dat betekent
dat deze maatregelen garanderen, rekening houdend met de stand van de
techniek en de kosten van de tenuitvoerlegging, een passend
beveiligingsniveau gelet op de risico's die de verwerking en de aard van
te beschermen gegevens met zich meebrengen.
Indien nodig stel ik een privacyreglement op.
Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke
uitspraak, ik gehouden ben vertrouwelijke informatie aan door de wet of
de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en ik mij ter
zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde
rechtere erkend of toegestaan recht van verschoning, dan ben ik niet
gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij
niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige
schade, hierdoor ontstaan.
Artikel 11 - Intellectuele eigendom
De opdrachtgever erkent uitdrukkelijk dat alle rechten van intellectuele
eigendom van weergegeven informatie, mededelingen, tekeningen, plannen
of andere uitingen m.b.t. de verrichte diensten berusten bij mij of
andere rechthebbenden.
Het is de opdrachtgever verboden gebruik te maken van of wijzigingen aan
te brengen in de intellectuele eigendomsrechten, zoals beschreven in dit
artikel, zoals bijvoorbeeld het verveelvoudigen van een ontwerp, tenzij
met schriftelijke toestemming van mij of andere rechthebbenden.
De opdrachtgever vrijwaart mij voor aanspraken van derden m.b.t.
intellectuele eigendomsrechten op door de opdrachtgever verstrekte
materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de overeenkomst zijn
gebruikt.
Artikel 12 - Opschorting en ontbinding
Ik ben bevoegd de nakoming van mijn verplichtingen op te schorten of de
overeenkomst te ontbinden, indien: a. Opdrachtgever haar verplichtingen
uit de overeenkomst niet ( volledig ) nakomt; b. Na het sluiten van de
overeenkomst mij ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te
vrezen dat de opdrachtgever haar verplichtingen niet zal (kunnen)
nakomen; c. Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht
is zekerheid te stellen voor de voldoening van haar verplichtingen uit
de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
Ik kan de overeenkomst ontbinden indien zich omstandigheden voordoen die
van dien aard zijn, dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar
maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden
gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen die van
dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in
redelijkheid niet mag worden verwacht.
Ik kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke
tussenkomst door schriftelijke kennisgeving met onmiddellijke ingang
geheel of gedeeltelijk beëindigen indien de opdrachtgever -al dan niet
voorlopige- surseance van betaling aanvraagt of verkrijgt, in staat van
faillissement wordt of is verklaard, of indien de onderneming van de
opdrachtgever wordt geliquideerd of beëindigd.Ik zal wegens deze
beëindiging nimmer tot enige schadevergoeding gehouden zijn.
Ik kan de overeenkomst ook op voormelde wijze met onmiddellijke ingang
beëindigen indien bij de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het,
om welke reden dan ook, niet mogelijk is het overeengekomen resultaat
tot stand te brengen.
Bedragen die ik heb gefactureerd of nog zal factureren in verband met
hetgeen ik reeds ter uitvoering van de overeenkomst heb verricht,
blijven onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de
beëindiging van de overeenkomst direct opeisbaar.
Indien ik aan opdrachtgever bij de uitvoering van de overeenkomst zaken
ter beschikking heb gesteld is opdrachtgever gehouden het geleverde
binnen 5 dagen na beëindiging of ontbinding van de overeenkomst in
oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig te retourneren.
Indien de opdrachtgever deze verplichting niet nakomt zijn alle hieruit
voortvloeiende kosten voor haar rekening
Artikel 13 -Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op alle offertes, opdrachtbevestigingen en overeenkomsten is uitsluitend
Nederlands recht van toepassing.